Miasto Żukowo kolebką haftu kaszubskiego | ||
![]() |
||
|
![]() Bardzo cennym zabytkiem w Żukowie jest velum z I połowy XIII w., którego kolorową fotografię zamieszczono w opracowaniu Grzędzickiego (1989). Być może to dzieło hafciarskie pojawiło się w Żukowie za sprawą siostry księcia Świętopełka – Witosławy, która była tu przeoryszą (kierowniczką placówki zakonnej). Przeoryszę wybierały siostry kanoniczki z swego grona. Zwykle norbertanki przyjmowały w szeregi sióstr kanoniczek panny wywodzące się z warstwy rycerskiej. Poprzedzała to dwuletnia lub roczna próba, a dalej dwuletni nowicjat. Jego pomyślne przejście kończyło się złożeniem ślubów zakonnych (profesji). Wiązało się to z obcięciem włosów profesce i nałożeniem na jej głowę białego welonu (velum) – (Szybkowski, 2003). Do żukowskich zabytków należy ornat z XIII w. - z czasów panowania książąt kaszubsko-pomorskich - uchodzący za płaszcz księcia Świętopełka, a którego kolorową fotografię zamieszczono w opracowaniu Grzędzickiego (1989). Według tego autora jest to dar przekazany norbertankom, które przerobiły go na szatę liturgiczną. Podczas okupacji hitlerowskiej tzw. płaszcz księcia Świętopełka II został wywieziony na tereny - podległe utworzonej później - b. Niemieckiej Republiki Demokratycznej. Władze tego państwa zwróciły go Polsce i tak trafił on okrężną drogą z Żukowa do Muzeum Narodowego w Gdańsku. W magazynie Muzeum Etnograficznego w Gdańsku-Oliwie jest fragment białego płótna wyhaftowanego białą nicią - pochodzący z klasztoru w Żukowie - wykonany w 1746r., a podarowany w 1960r. przez hafciarkę Jadwigę Ptach z Żukowa. W Muzeum Historyczno-Etnograficznym w Chojnicach znajduje się - dostępny dla zwiedzających, cenny eksponat z 1767r. - kolorowy haft wykonany przez norbertanki żukowskie. Na planszy 5 wzorów (Trojanowska, Ptach Z. i J., 1976) jest zabytkowy wzór przeniesiony na płótno przez siostry J. i Z. Ptach z haftu kościelnego z 1672 r. Na planszy 6 drugiej teczki (Trojanowska, Ptach Z. i J., 1978) jest wzór, a zwłaszcza kolorowe motylki podobne do białych z haftu kościelnego z 1746 r., podarowanego przez J. Ptach do Muzeum w Gdańsku-Oliwie. Norbertanki żukowskie słynęły z haftu, tworząc bezcenne dzieła, a głównie szaty liturgiczne, ale uczyły również panny z Kaszub - i nie tylko - upowszechniając swój kunszt (K.O., 1993). Dr hab. Romanow (2003) opisując dzieje Żukowa w latach 1818 – 1920 zanotował, że po kasacji klasztoru w 1834 r. zakonnice przekazały swe umiejętności miejscowym dziewczętom, które to, a zwłaszcza Marianna Okoniewska oraz dziewczyny z rodziny Ptach, kontynuowały oraz twórczo rozwinęły tradycję i sztukę, pięknego, żukowskiego haftu. Trzeba dodać, że Zofia Ptach – wnuczka Marianny z d. Okoniewskiej - urodziła się 20 marca 1896r. (Trojanowska, 1997). Mężem Marianny był Jan Ptach, a ona jak podał Grzędzicki (1989) nie haftowała ornatów, “... ale płócienne fartuszki, bluzki, serwetki i długie ręczniki.” Zapewne te “długie ręczniki” oznaczają rodzaj wyhaftowanej makaty - zasłony, którą wykonała wiele lat później również Helena Gros z Żukowa – uczennica J. i Z. Ptach. Wisi takie płótno z wzorami, na specjalnej półce zasłaniając wieszaki przy ścianie. We Wdzydzach haft zaszczepiła Teodora Gulgowska (ur. 1860r.), która z kaszubską sztuką ludową zetknęła się w Żukowie u swego brata księdza Jana Fethke (Bukowski, 1950). Zimą 1906/1907 roku przeszkoliła grupę dziewcząt z Wdzydz w dziedzinie techniki hafciarskiej, a do I wojny światowej wykształciła ponad 100 hafciarek (Kwaśniewska i Sadkowski, 2000). Autorzy ci uważają, że w pierwszym okresie, w powstających w tej wsi haftach zauważalne były wpływy niemieckie. Etnograf Błaszkowski (1983) uznał, że konkurentem ośrodka wdzydzkiego stał się zespół żukowski, któremu kierunek nadały J. i Z. Ptach nauczone sztuki hafciarskiej od swej babki, uczennicy ostatnich sióstr norbertanek. Autor ten o tej rywalizacji pisał, również wcześniej (Błaszkowski, 1979). Na hafty pochodzące z Żukowa zwróciła też uwagę Szałaśna (1987), a także Szkulmowska (1995). Najstarszą szkołą haftu kaszubskiego jest żukowska i ona dała początek pozostałym: wdzydzkiej, puckiej i wejherowskiej (Rezmer, 1979). Tyborska (1981) podała, że najstarszym rodzajem haftu na Kaszubach jest haft żukowski, a zapoczątkowały go siostry zakonne. Ostrowska i Trojanowska (1974) zauważyły, że w poklasztornych tradycjach haft przetrwał tylko w Żukowie, a później powstał ludowy ośrodek hafciarski we Wdzydzach. Błaszkowski (1983) podaje, że Maksymilian Lewandowski był kontynuatorem szkoły wdzydzkiej, nauczycielem i wielkim miłośnikiem haftu. On początkowo interesował się sprzętem kaszubskim oraz współdziałał z Gulgowskimi i niewątpliwie miał wpływ na siostry Ptach, gdy pracował w Kościerzynie. Dyplomy i wzory Lewandowskiego (1874 – 1943) zniszczyli hitlerowcy (Wica-Gostomski, 1981). Haft sióstr Zofii i młodszej od niej Jadwigi Ptach, które owocnie czerpały z bogatych zasobów haftów norbertańskich, trafił poprzez kurię biskupią w Pelplinie do papieży: Jana XXIII i Pawła VI (Grzędzicki, 1989). Później cenny obrus żukowski przekazano dla papieża Jana Pawła II w Niepokalanowie. Takie hafciarki z Żukowa jak: Wanda Dzierzgowska, Bernadeta Reglińska czy Ewa Wendt zdobyły wiele nagród, wyróżnień, a nawet medal. Część hafciarek żukowskich z poznanych motywów komponuje wzory, niektóre są członkami Stowarzyszenia Twórców Ludowych (STL). Kilka zostało przyjętych w poczet członków rzeczywistych tego stowarzyszenia zgodnie z uchwałą Prezydium STL w oparciu o opinię Sekcji Sztuki Ludowej Rady Naukowej STL. Bardzo zasłużone były żukowskie hafciarki: Maria Nowicka i Monika Hildebrand. Wymienić też trzeba Helenę Gros, Jadwigę Wandtke, a od niedawna również Alicję Jelińską. Znanych hafciarek jest w Żukowie o wiele więcej, choćby Maria Płotka, a także młode adeptki tej sztuki. Haft żukowski stanowi zatem współczesną odmianę tego rękodzieła na Kaszubach. Kwaśniewska i Sadkowski (2000) uważają jednak za najstarszą odmianę współczesnego haftu kaszubskiego szkołę wdzydzką. Autorzy ci jednocześnie uznają, że szkoła żukowska zawdzięcza swój styl oraz odrębność J. i Z. Ptach, które sztuki haftowania nauczyła ich babka – uczennica ostatnich norbertanek. Według relacji Jadwigi Wandtke - z d. Barzowskiej (ur. 1942r.), która ma swój obrus wyhaftowany ok. 1954r. (była w V klasie szkoły podstawowej), a której zdjęcie z Zofią Ptach opublikowano w “Pomeranii” (Trojanowska, 1975) - siostry Ptach zawdzięczały przekazanie kunsztu hafciarskiego swej babce z d. Okuniewskiej. Potwierdza to wcześniejszy wynik wywiadu z J. Ptach, który wiele lat temu przeprowadził Grzędzicki (1989). Autor ten zamieścił również w swojej książce kopię dokumentu wskazującego, że Marianna Ptach z d. Okoniewska była matką Roberta (ur. 1860r.), którego córki urodziły się później. Zatem Jadwiga Wandtke, która jest uczennicą J. i Z. Ptach dobrze zapamiętała ich ustny przekaz. Informacja, że uczyła je haftować babka, trafiła również do “Bedekara kaszubskiego” (Ostrowska i Trojanowska,1974) i w tej książce również na zdjęciu widać obok grupki kobiet dziewczynkę – Jadwigę wówczas Barzowską. To nazwisko wymienił też Grzędzicki (1989), publikując w swojej książce fotografię prezentującą “Czołowe hafciarki żukowskie z 1955r. ..” przed domem J. i Z. Ptach, ale nie podał imienia dziewczyny - Jadwiga. Oryginalne kolorowe elementy haftu żukowskiego wykonała i nazwała J. Ptach, wyróżniając pochodzące z szat liturgicznych skarbca kościoła poklasztornego, a trafiły one do opracowania Grzędzickiego i innych (1967). Wśród nich jest między innymi pszczółka, odnotowana jako motyw zdobniczy haftu kaszubskiego z I połowy XX w. przez Stelmachowską (1959), a uznana za element ludowy także przez Sychtę (1972) i Pettke (2003). Trzeba zwrócić uwagę na wyniki badań prof. Synaka (1990), który napisał: “Około 94 procent respondentów uznało kaszubskie pieśni, hafty itp. za cechy odróżniające Kaszubów od innych grup ludności w Polsce, wydaje się, że świadomość tych różnic w ostatnich latach wyraźnie wzrasta w związku z coraz większym upowszechnieniem się na Kaszubach hafciarstwa (szczególnie znanym centrum hafciarstwa jest Żukowo - ....) .... .” Nie wiadomo czy uda się zrealizować pomysł reaktywowania hafciarstwa w kołach gospodyń wiejskich gminy Żukowo(działa koło przy KGW w Miszewie- dop. Tomasz Fopke), ale funkcjonuje koło hafciarskie w Publicznym Gimnazjum nr 2 w tym mieście prowadzone przez W. Dzierzgowską i B. Reglińską (ij, 2004). Zdaniem autora - skoro babka sióstr Ptach była żukowską hafciarką, która zajmowała się tym rękodziełem o wiele wcześniej od Gulgowskiej we Wdzydzach to i - odmiana haftu żukowskiego jest na Kaszubach starsza od wdzydzkiej. Miasto Żukowo jest kolebką haftu kaszubskiego, tak jak to wcześniej w 1993r. zauważył inny autor (K.O., 1993), gdyż tu jest niewątpliwie pierwotna i trwała siedziba hafciarek na Ziemi Kaszubskiej. (Podstawowe hasło promocyjne gminy Żukowo brzmi: Gmina Żukòwò- kòlibką kaszëbsczégò wësziwù, w oryg. wersji i w tłum. Gmina Żukowo- kolebką haftu kaszubskiego- dop. Tomasz Fopke ) Źródła Akta dotyczące działalności hafciarskiej Wandy Dzierzgowskiej (obecnie w zbiorach W. Dzierzgowskiej w Żukowie). Akta dotyczące działalności hafciarskiej Moniki Hildebrand (obecnie w zbiorach B. Reglińskiej w Żukowie). Akta dotyczące działalności hafciarskiej Bernadety Marii Reglińskiej (obecnie w zbiorach B. Reglińskiej w Żukowie) Akta dotyczące działalności hafciarskiej Ewy Wendt (obecnie głównie w zbiorach M. Jelińskiego w Żukowie) Grzędzicki A. i in., Księga wiadomości o środowisku wsi ŻUKOWO, Żukowo w listopadzie 1967r. (maszynopis w zbiorach A. Grzędzickiego w Żukowie w 2004r.) Parossa-Gierucka E., Karta katalogu naukowego muzealiów etnograficznych (maszynopis – opis haftu Zofii Ptach z 1950 r., wykonany w 1978 r. z fot., a przechowywany w Muzeum Kaszubskim w Kartuzach). Zuch D.: (D.Z.)Wychowawcza rola sztuki na przykładzie szkoły żukowskiej haftu kaszubskiego. Praca dyplomowa w Zakładzie Resocjalizacji WSP w Słupsku, Słupsk 1996 (maszynopis w zbiorach D. Zuch w Żukowie w 2004r.). Wywiady: W. Dzierzgowska, ks. S. Gackowski, mgr E. Gilewska 2004-08-09, H. Gros, ks. P. Gruba, mgr A. Grzędzicki, R. Nowicki, B. Reglińska, J. Wandtke, E. Wendt i mgr D. Zuch. Literatura Błaszkowski W. J.: Zarys etnograficzny. W: Pojezierze kaszubskie. GTN Gdańsk 1979. Błaszkowski W.: Hafty regionalne na Pomorzu Gdańskim. Gdańsk 1983 (fot.) Brzeska A.: Życie z igłą w ręku. Czas Żukowa 2003, nr 3(19), 14 (fot.). Bukowski A.: Regionalizm kaszubski. Instytut Zachodni Poznań 1950, s. 137 – 149. Grzędzicki A.: Żukowo, Gdańsk 1989 (fot). Gulgowski E. S.: Von einem unbekannten Volke in Deutschland. Berlin 1911. (fot.) Haft kaszubski – wzory czepcowe. Wydanie II. ZK-P Oddział Miejski w Gdańsku, Gdańsk 1978 (autorki 6 plansz to siostry Zofia i Jadwiga Ptach). ij: Odrodzenie haftu w Żukowie. Pomerania 2004, nr 2 (371),8 (fot. Iwony Joć). K.O.: Herby miast pomorskich – Żukowo. Pomerania 1993(1994?), nr 12 (248). XVI Konkurs współczesnej sztuki ludowej Kaszub. Muzeum Historyczno-Etnograficzne w Chojnicach, Chojnice 1999. Kwaśniewska A., Sadkowski T.: Kultura ludowa Kaszub i Pomorza. w: Pomorze – mała ojczyzna Kaszubów [Historia i współczesność]. Gdańsk – Lubeka 2000 (fot.) Ostrowska R., Trojanowska I.: Bedeker kaszubski. WM Gdańsk 1974 Pettke H.: Kolebka haftu. Czas Żukowa 2003, nr 10(26), 14. Rezmer B.: Jak haftować po kaszubsku. Gdańsk 1979. Romanow A.: Dzieje Żukowa w latach 1818-1920. W: Dzieje Żukowa, wyd. Miasto i Gmina Żukowo oraz Remus, Żukowo 2003. Stelmachowska B.: Strój kaszubski. PTL Wrocław, 1959. Sychta B.: Słownik gwar kaszubskich na tle kultury ludowej. Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk - t.7, 1976. Synak B.: Subiektywne aspekty tożsamości kulturowo-etnicznej ludności Kaszub. W: Kaszubi. Monografia socjologiczna. Rzeszów 1990. Szałaśna K.: Sztuka ludowa regionu Kaszub w województwie gdańskim. W: Współczesna sztuka ludowa Kaszub. Biuro Wystaw Artystycznych w Bydgoszczy. Bydgoszcz 1987. Szkulmowska W.: Haft. W: Sztuka ludowa Kaszubów. Przeszłość i teraźniejszość (Czwarta wystawa pokonkursowa – Informator). Kujawsko-Pomorskie Towarzystwo Kulturalne, Bydgoszcz 1995. Szybkowski S.: Zakon norbertanów i norbertanek (premonstratensów i premonstratensek). W: Dzieje Żukowa, wyd. Miasto i Gmina Żukowo oraz Remus, Żukowo 2003. Trojanowska I.: Kobiety z rodu stolemek (Siostry z Żukowa). Pomerania 1975, nr 4 (63), ss. 17 – 18 (fot.). Trojanowska I., Twórcy ludowi Kaszub, KAW Gdańsk 1982 (fot.). Trojanowska I.: Ptach - hasło. W: Słownik Biograficzny Pomorza Nadwiślańskiego. GTN i UG Gdańsk 1997, t. 3, L-P, str. 513. Trojanowska I., Ptach Z. i J.: Wzory haftu kaszubskiego, szkoła żukowska, wydanie II. ZK-P Oddział Miejski w Gdańsku, Gdańsk 1976. Trojanowska I., Ptach Z. i J.: Haft kaszubski – szkoła żukowska, wyd. ZK-P Oddział Miejski w Gdańsku (wydanie I), Gdańsk 1978. Trojanowska I. (Ptach Z. i J.): Wzory haftu kaszubskiego, szkoła żukowska, wyd. ZK-P Oddział Miejski w Gdańsku (wyd. trzecie), Gdańsk 1981 Tyborska W., Historia haftu kaszubskiego w zarysie. W: Główczewska A., Haft kaszubski, Wyd. Watra, Warszawa 1981 Wica-Gostomski A.: Z posażnej skrzyni i ze złotogłowia odwzorowane. Pomerania 1981, nr 5(112), ss. 42 – 43. Wzory haftu kaszubskiego, szkoła żukowska, wyd. ZK-P Oddział Miejski w Gdańsku, Gdańsk 1974 Aneks fot. cz.-b. J. i Z. Ptach z haftem przed swoim domem w Żukowie Opracował: Marian Jeliński dr, tel. (058)6859863 Ciemiński R.: Kolorowy Bojko. Pomerania 1981, nr 5(112), ss. 1 – 4 i 46. Główczewska A.: Haft kaszubski, Wyd. Watra, Warszawa 1981 (fot.). Kartuzy w starej i nowej fotografii. Wydawnictwo “Journal” Bydgoszcz, 1993, s. 84. Kościelniak E.: Sztuka ludowa Kaszub. Gromada – Rolnik Polski nr 121 (9.X.1979). Ramułt S.: Słownik języka pomorskiego czyli kaszubskiego. Gdańsk 2003. Szałaśna K.: Stan i kierunki muzealnictwa etnograficznego w województwie gdańskim. Pomerania 1979, nr 7/8 (90/91), ss. 19 – 22. Śliwiński B. i in., Dzieje Żukowa, wyd. Miasto i Gmina Żukowo oraz Remus, Żukowo 2003. Zapiski autorskie: Miasto Żukowo kolebką (miejsce powstania, początku, zawiązek haftu, pierwotna siedziba, miejsce rodzinne) haftu kaszubskiego - Okoniewska uczennica ostatnich zakonnic, uczyła się w refektarzu? (Lokutarzu – ogrzewanym) i przekazała to wnuczkom. Klauzurowy charakter zakonu norbertanek dopuszczał bardzo ograniczoną, poza ekspiacyjną, form działalności. Zwykle było to prowadzenie szkół dla dziewcząt, w których nauczano m. in. haftowania. - Robert jej syn, Paulina z d. Brilowska i Teodora Fethke – Gulgowska. Ksiądz Jan Fethke w Żukowie (1845 – 1905). - J. i Z. Ptach + Majkowska na wystawie i jej krytyka. Wskazuje to, że siostry Ptach tworzyły niezależnie od niej. U nich dominowały odcienie niebieskiego koloru, czerwonego było niewiele. W 1981r. ukazało się drukiem w nakładzie ponad 60 tys. egzemplarzy opracowanie Anny Główczewskiej z Lamka koło Chojnic pt. “Haft kaszubski”. Poza opisem są w nim wzory oraz kolorowe fotografie i jest ono dostępne dla czytelników w Gminnej Bibliotece Publicznej w Żukowie. Motyw liścia w tych wzoroch jest często dość odległy od łodygi jak w przypadku zdobienia porcelany. - Ptasi dziobek – antependium i haft kolorowy sióstr - Pszczółka (ludowa?) we wszystkich szkołach |