artykuly-Tabaka
Losowe zdjęcie
Grzybnica - bruk kolisty z wieńcem
Pomerania
Wygląd strony

(2 skórki)
Tabaka
Author: Stanisław Geppert (sgeppert at nigdzie dot eu)
Published: 09.02.2008
Rating 7.50
Votes: 165
Read: 70530 times
Article Size: 3.83 KB

Printer Friendly Page Tell a Friend

Tabaka jest bardzo kaszubską używką. Jeszcze nie tak dawno na Kaszubach prawie nie palono cigaretów, natomiast tabakę zażywali wszyscy, nierzadko nie wyłączając białek (kobiet). W towarzystwie, najgodniejsza osoba zażywała najpierw sama, po czym częstowała sąsiada, ten po zażyciu podawał tabakierę następnemu - tabakiera pełniła rolę „fajki pokoju”. O niektórych księżach opowiada się, że kazanie rozpoczynali od zażycia, a niekiedy i poczęstowania wybranych (poczęstowanie tabaką przez dobrodzieja było poczytywane za duży honor). Sygnałem do zażycia jest formuła „Chceme le so zażëc”.

Tabakiera - rożek


Najbardziej charakterystycznym na Kaszubach rodzajem tabakiery jest rożek. Z rożka tabakę sypie się do zagłębienia w nadgarstku, nie bez kozery zwanego „tabakierą anatomiczną” (fovea radialis). Najczęściej wykonywano rożki z formowanego na gorąco krowiego rogu. Dla bogatszych były rożki metalowe czy nawet bursztynowe, nieraz o wymyślnej formie (w Muzeum Kaszubskim w Kartuzach możemy np. obejrzeć bursztynową tabakierę w kształcie buta z wysoką cholewą). Róg Antoniego Abrahama, będący wówczas w posiadaniu śp. ks. Hilarego Jastaka, był wykorzystywany w kampanii wyborczej w 1989 roku.

Tabakę przyrządzano ucierając składniki w denicy - glinianej misie, której wnętrze, dla lepszego tarcia, wysłane było grubym piaskiem. Prawdziwi koneserzy i dziś przygotowują tabakę samodzielnie, nierzadko z tytoniu hodowanego samodzielnie, szczegóły przyrządzania utrzymując w tajemnicy. Obecnie tabakę, w wielu gatunkach, można kupić w sklepach z tytoniem. Jednak w latach 1996 - 2000 była ona produkowana wyłącznie w konspiracji domowymi sposobami, gdyż obowiązywał wówczas ustawowy zakaz obrotu tabaką. Zakaz ten wywołał ogromne niezadowolenie Kaszubów i dzięki naciskom rodzimych polityków został zniesiony.
Ustawa „O ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych” z dn. 9.11.1995, Dz.U. z 30.01.1996, zabraniała produkcji i wprowadzania do obrotu, „wyrobów tytoniowych bezdymnych”. W nowelizacji z 5.11.1999, Dz.U. z 3.12.1999, z zakazu tego wyłączono tabakę.

O rozpowszechnieniu tabaczenia, jak tez o ambiwalentnym do niego stosunku, świadczy obfitość piosenek, powiedzeń i wierszyków dotyzcących tego zwyczaju. Oto wierszyk zanotowany w Słowniku Sychty (V, 202):

Ten Lewińsczi i Kwidzińsczi
Mają nôłóg baro swińsczi
Róg òd knadżi w taszi mają
I w nim czôrny proch trzëmają.
A czéj òni so zażëją
Téj tak sobie dogadëją
Jakbë wzãlë pôrã krótczich
Òd nôlepszi pòlsczi wódczi.



Tôbacznictwo żyje - w 2003 r. w Chmielnie odbyły się pierwsze Mistrzostwa Polski w Zażywaniu Tabaki. Chcemë le so zażëc!

Młody tabacznik <img src=">


Na następnej stronie Regulamin Karna Tabaczników działającego w latach 80. przy Klubie Studenckim „Pomorania”. Pokazana tablica, wykonana przez Witolda Bobrowskiego i Kazimierza Klawitra, znajduje się w klubowej chëczy w Łączyńskiej Hucie. Zapraszam do lektury



Pages: (1) 2 »

Related Articles:

  • 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
    Komentarze wyrażają poglądy ich autorów. Administrator serwisu nie odpowiada za treści w nich zawarte.

    Wysłane przez: Wątek
    Adam_von_D
    Wysłano:: 10.11.2008 10:27  Zaktualizowany: 10.11.2008 10:27
    Aktywny użytkownik
    Zarejestrowany: 10.11.2008
    z: Kartuzy
    Wiadomości: 24
     zycie z tabaka
    Tabaka jest bardzo wazna w naszym zyciu. Sam tez czesto rzucam slynne haslo "Chceme le so zażëc" :D

    Wysłane przez: Wątek
    tczewianin
    Wysłano:: 15.7.2005 10:57  Zaktualizowany: 15.7.2005 10:57
    Nie mogę oderwać się od tej strony!
    Zarejestrowany: 17.7.2003
    z: Pietzkendorf-Müggau
    Wiadomości: 779
     Nie hańbić tabaki!
    Czytałem w "Gazecie Wyborczej" relację podróznika z Polski, który przed kilkoma laty odwiedził Mongolię. W tym kraju ponoć bardzo popularne jest zażywanie tabaki, a towarzyszy temu specjalny rytułał. Kiedy podróżnik chciał tak po prostu "wciągnąć" z ręki tabakę do nosa, jego gospodarze zaprotestowali, ponieważ miał podwinięty rękaw koszuli. Najpierw kazali mu rękaw opuścić, żeby "Nie zhańbić tabaki", a następnie zażyć.

    W opisie akcesoriów, jakie mieli ze sobą marynarze podróżujący z kapitanem Cookiem dookoła świata są też tabakiery .

    Pozdrawiam TŻP

    Wysłane przez: Wątek
    LuPi
    Wysłano:: 11.3.2008 21:07  Zaktualizowany: 11.3.2008 21:07
     Re: Nie hańbić tabaki!
    Tabaka jak tabaka, tradycja jak tradycja, ale pamiętam że z ciekawości gdzieś w 70-tych latach jako nastolatek próbowałem zakupić tabakę ni ukrywając, że z zamiarem użycia no i dostałem wykład od Pana z kiosku o szkodliwości nałogów.
    Nie dojdę chyba prymat jakich wartości przyświecał autorowi, który zilustrował tekst zdjęciem dziecka zażywającego tegoż określonego w artykule jako "nałóg". Jestem zbulwersowany i jako nauczyciel wieloletni polecam komuś stuknąć się porządnie w czoło, choć wątpię aby rozum tym sposobem szybko wrócił

    Wysłane przez: Wątek
    slowk
    Wysłano:: 11.3.2008 21:38  Zaktualizowany: 11.3.2008 21:38
    Współtworzę ten serwis
    Zarejestrowany: 31.5.2007
    z: Lëzëno/Wejrowò
    Wiadomości: 140
     Re: Nie hańbić tabaki!
    Niestety tabaka jest używką i co by nie mówić o jej znaczeniu kulturowym czy integracyjnym na Kaszubach to są granice rozsądku które nie pozwalają mi tolerować tabaczenia.

    Wysłane przez: Wątek
    bcirocka
    Wysłano:: 11.3.2008 22:53  Zaktualizowany: 11.3.2008 22:53
    Nie mogę oderwać się od tej strony!
    Zarejestrowany: 10.12.2004
    z: Przodkowo
    Wiadomości: 530
     Re: Nie hańbić tabaki!
    Jak to "nie pozwalają mi tolerować tobaczenia"?

    Przecież żaden tabacznik Tobie nie szkodzi, wciągając tabakę... A jeśli szkodzi sobie (zakładając, że tak jest), to przecież to wyłącznie jego sprawa.

    Wysłane przez: Wątek
    sgeppert
    Wysłano:: 11.3.2008 23:18  Zaktualizowany: 11.3.2008 23:18
    Dobrzińc Najich Kaszëb
    Zarejestrowany: 17.6.2003
    z: 索波特
    Wiadomości: 1608
     Re: Nie hańbić tabaki!
    Cytat:
    A jeśli szkodzi sobie (zakładając, że tak jest), to przecież to wyłącznie jego sprawa.

    No nie do końca, bo potem jest leczony również za moje pieniądze. Dlatego np. popieram obowiązek zapinania pasów bezpieczeństwa.

    Wysłane przez: Wątek
    CzDark
    Wysłano:: 11.3.2008 23:33  Zaktualizowany: 11.3.2008 23:33
    Nie mogę oderwać się od tej strony!
    Zarejestrowany: 24.5.2004
    z: Biebrznicczi Młin
    Wiadomości: 1133
     Re: Nie hańbić tabaki!
    >>No nie do końca, bo potem jest leczony również za moje pieniądze. Dlatego np. popieram obowiązek zapinania pasów bezpieczeństwa.

    Socjalëzna to szatańskô parodëjô chrzescëjańsczégò miłoserdzô

    Wysłane przez: Wątek
    tgrabar
    Wysłano:: 12.3.2008 8:12  Zaktualizowany: 12.3.2008 8:12
    Nie mogę oderwać się od tej strony!
    Zarejestrowany: 29.10.2003
    z: Łódź
    Wiadomości: 474
     Re: Nie hańbić tabaki!
    Trochę mi to przypomina używanie przez Indian andyjskich liści koki. Niby szkodzi, ale większość - w tym wyłącznie przypadku - toleruje ten zwyczaj.
    tgrabar

    Wysłane przez: Wątek
    kamil_silesia
    Wysłano:: 28.8.2009 13:50  Zaktualizowany: 28.8.2009 13:50
     Re: Nie hańbić tabaki!
    Kolega za bardzo sie przejmuje budżeten narodowym... to co idzie z twojej kieszeni na leczenie ludzi ktorzy zazywali tabake to jedna dziesięcio tysięczna promila złotówki! czyli mniej niż grosz. A myslisz ze ci co zazywają tabake nie płacą podatkow i tylko z twojego idzie kasa na leczenie... kolego zastanow sie dwa razy zanim cos napiszesz....

    Wysłane przez: Wątek
    bcirocka
    Wysłano:: 12.3.2008 8:27  Zaktualizowany: 12.3.2008 8:34
    Nie mogę oderwać się od tej strony!
    Zarejestrowany: 10.12.2004
    z: Przodkowo
    Wiadomości: 530
     Re: Nie hańbić tabaki!
    Proponuję nie tolerować także jedzenia wieprzowiny, ponieważ z większości badań wynika, że jest silnie rakotwórcza; słodyczy - gdyż niszczą zęby, a niektóre z nich można naprawiać w ramach NFZ, czyle ze wspólnych pieniędzy; jeżdżenia samochodami w ogóle - bo miliony ludzie giną w wypadkach, a spaliny itd. silnie zatruwają środowisko; nieużywania urządzeń elektrycznych, bo większość energii elektrycznej w Polsce wytwarza się w elektrowniach węglowych, i w związku z procesami wydobywania węgla, wytwarzania, przesyłu - następuje ogromna dewastacja środowiska, nie wspominając o zagrożeniu życia górników, a ile kosztują akcje ratowania ich z zasypanych szybów i ich leczenia...

    Wysłane przez: Wątek
    slowk
    Wysłano:: 12.3.2008 23:19  Zaktualizowany: 12.3.2008 23:19
    Współtworzę ten serwis
    Zarejestrowany: 31.5.2007
    z: Lëzëno/Wejrowò
    Wiadomości: 140
     Re: Nie hańbić tabaki!
    Proponuję oddzielić tolerowanie od propagowania a wtedy może rozmowa potoczy się we właściwym kierunku. Propagować coś nie wyłączając z tego młodzieży a może nawet dzieci jak na zdjęciu powyżej.

    słôwk

    Wysłane przez: Wątek
    Tasartir
    Wysłano:: 9.10.2008 16:31  Zaktualizowany: 9.10.2008 16:31
     Re: Nie hańbić tabaki!
    A ja nie toleruję alkoholu i co mam na to poradzić? A tyle osób korzysta z jego dobrodziejstw, częstokroć potem leczonych z alkoholizmu z mojej kieszeni. Nie wspominając już o innych skutkach jego korzystania.

    Wodzić dyskusję można w nieskończoność, a propagować każdy może, co mu się żywnie podoba - czy ktoś to przyjmie, zależy tylko i wyłącznie od niego i jego własnych wartości bądź przekonań.

    Wysłane przez: Wątek
    Anonim
    Wysłano:: 9.10.2008 21:20  Zaktualizowany: 9.10.2008 21:20
     Re: Nie hańbić tabaki!
    A ja uważam, że każdy kto zażywa tabakę, jest narkomanem i powinien pójść do więzienia.

    Wysłane przez: Wątek
    CzDark
    Wysłano:: 9.10.2008 23:00  Zaktualizowany: 9.10.2008 23:00
    Nie mogę oderwać się od tej strony!
    Zarejestrowany: 24.5.2004
    z: Biebrznicczi Młin
    Wiadomości: 1133
     Re: Nie hańbić tabaki!

    Wysłane przez: Wątek
    Anonim
    Wysłano:: 10.10.2008 2:39  Zaktualizowany: 10.10.2008 2:39
     Re: Nie hańbić tabaki!
    I czego ma dowodzić ten wyraźnie propagandowy filmik? wyszukać cytaty na każdy temat, tak, aby pasowały do danej teorii, podłożyć ładne zdjęcia i przyjemną muzykę to żaden problem, ale też żaden argument czy dowód :)

    Wysłane przez: Wątek
    CzDark
    Wysłano:: 13.10.2008 23:22  Zaktualizowany: 13.10.2008 23:22
    Nie mogę oderwać się od tej strony!
    Zarejestrowany: 24.5.2004
    z: Biebrznicczi Młin
    Wiadomości: 1133
     Re: Nie hańbić tabaki!
    A Wa môce jaczé argùmeńtë abò dokôzë ??

    Tu môce całą dëskùsëjã ò tim

    http://pl.youtube.com/watch?v=FpKpenp0TS0&feature=related

    są tu lëdze za legalizacëją ë proc

    Wysłane przez: Wątek
    bcirocka
    Wysłano:: 10.10.2008 11:51  Zaktualizowany: 10.10.2008 11:51
    Nie mogę oderwać się od tej strony!
    Zarejestrowany: 10.12.2004
    z: Przodkowo
    Wiadomości: 530
     Re: Nie hańbić tabaki!
    CzDark odsyła do filmiku, który podoba mi się tylko do pewnego momentu - do chwili zamilknięcia muzyki. Moim zdaniem cała reszta jest nie na temat :)
    Wyróżnienia
    Medal Stolema 2005   Open Directory Cool Site   Skra Ormuzdowa 2002