Zdjęcia
Losowe zdjęcie
Pielgrzymka rybacka 15 (3283)
Pomerania
Wygląd strony

(2 skórki)

Zdjęcia

Zdjęcia : Tematycznie : Architektura, budownictwo : Kościoły i kościółki :  Kòscérzëna. Rzëmskòkatolëcczi kòscół pw. Zmartwichwstaniégò Pana

[<   Poprzednie  78  79  80  81  82  83  84  Następne   >]

Kòscérzëna. Rzëmskòkatolëcczi kòscół pw. Zmartwichwstaniégò Pana
Kòscérzëna. Rzëmskòkatolëcczi kòscół pw. Zmartwichwstaniégò Pana Popularne
NadesłałDariusz Żuroch-CzôpiewscziWięcej zdjęć od Dariusz Żuroch-Czôpiewsczi   Aktualizacja: 8.3.2012 12:15
Odsłon: 4513  Komentarzy: 2    0.00 (0 głosów)0.00 (0 głosów)OceńOceń
Bùdowóny w latach 1892-1894. Do 1945 rokù to béła jewanielëckô, a ninia to je katolëckô cerczew. (arch.: DŻCz)

[<   Poprzednie  78  79  80  81  82  83  84  Następne   >]

Komentarze wyrażają poglądy ich autorów. Administrator serwisu nie odpowiada za treści w nich zawarte.

Wysłane przez: Wątek
tgrabar
Wysłano:: 9.3.2012 20:03  Zaktualizowany: 9.3.2012 20:03
Nie mogę oderwać się od tej strony!
Zarejestrowany: 29.10.2003
z: Łódź
Wiadomości: 474
 Re: Kòscérzëna. Rzëmskòkatolëcczi kòscół p...
A ładnie to tak odbierać jednym i dawać drugim. Opis zdjęcia beznamiętnie sugeruje, że to przecież oczywista oczywistość, a to przecież mało eleganckie

Wysłane przez: Wątek
CzDark
Wysłano:: 13.3.2012 18:41  Zaktualizowany: 14.3.2012 20:08
Nie mogę oderwać się od tej strony!
Zarejestrowany: 24.5.2004
z: Biebrznicczi Młin
Wiadomości: 1133
 Re: Kòscérzëna. Rzëmskòkatolëcczi kòscół p...
Cytat:
A ładnie to tak odbierać jednym i dawać drugim. Opis zdjęcia beznamiętnie sugeruje, że to przecież oczywista oczywistość, a to przecież mało eleganckie


Nie do końca rozumiem o co WSz. Profesorowi chodzi. Mam rozumieć, iż ma WSz. Profesor pretensje, że jest to obecnie kościół katolicki. Warto w tym kontekście przypomnieć kilka faktów.

1. Przejmowanie kościołów ewangelickich przez katolików było prostą konsekwencją wysiedleń i wypędzeń ludności niemieckiej bądź kategoryzowanej jako niemiecka na obszar dzisiejszej RFN. Po 1945 roku sprawowanie kultu ewangelickiego w obrębie tych kościołów nie było po prostu możliwe, bo:

i) pastorzy, którzy taki kult mogliby sprawować wyjechali;
ii) pozostali wierni, którzy nawet pozostali nie byli w stanie utrzymać świątyń, gdyż często były to po prostu pojedyncze osoby; nie wiem czy np. w Kościerzynie pozostali jacyś luteranie, choć tego oczywiście nie mogę wykluczyć.

Generalnie jestem przeciwnikiem wypędzeń/wysiedleń ludności. Uważam, że w to miejsce należało surowiej ukarać rzeczywistych zbrodniarzy, którzy po II wojnie światowej często zostawali w RFN skazywani na śmieszne wyroki, albo wręcz prowadzili spokojne życie. Bez uwzględnienia wysiedleń ludności mówienie o tym, iz "Kościół katolicki kradł kościoły" jest manipulacją i kłamstwem.

2) Świątyń ewangelickich nie przejmowali katolicy bezpośrednio, ale przejmowało je państwo, które następnie przekazywało je katolikom na zasadzie nadania. Jednocześnie to samo państwo rabowało mienie katolickie: szkoły katolickie, szpitale katolickie, ziemię należącą do kościoła.

3) Nie wiem jaka była sytuacja luteran kościerskich (a więc ewangelików przed II Wojną Światową będących obywatelami RzP), ale Kościół Ewangelicki w Niemczech był bardzo silnie uwikłany w związki z reżimem hitlerowskim. To właśnie na obszarach ewangelickich Hitler uzyskiwał największe poparcie w wyborach.

4) Ewangelicy w czasie reformacji przejmowali kościoły katolickie, często dodatkowo je dewastując np. niszcząc postacie świętych, rąbiąc siekierami ołtarze, niszcząc ikony. To samo w trakcie potopu szwedzkiego. Gdyby nie przejęcie kościołów poewangelickich przez kościół katolicki to owe świątynie służyłyby jako magazyny na zboże jak to miało miejsce w Związku Sowieckim. Po II wojnie światowej miało miejsce okradanie kościołów ewangelickich, które zostało właśnie zatrzymane w skutek przejęcia ich przez Kościół Katolicki.

5) Podobno w południowych Prusiech, gdzie po wojnie zostało trochę ludności ewangelickiej rzeczywiście miały miejsce naciski ludności napływowej (katolickiej) na przejmowania kościołów. Jeśli tak było to jest karygodne. Nie można jednak tej sytuacji rozciągać na wszystkie kościoły poewangelickie.

6) Powyższy kościół w Kościerzynie stał się kościołem parafialnym dopiero w latach 70.-tych

Polecam WSz. Profesorowi przeczytanie rozmowy z dr. Janiną Kochanowską "Karety króla Jana i historie tabu" w : "Odkrywca", nr. 3(98), 2007


Wyróżnienia
Medal Stolema 2005   Open Directory Cool Site   Skra Ormuzdowa 2002