Forum
Losowe zdjęcie
Z kaszubskiego albumu
Pomerania
Wygląd strony

(2 skórki)
Strona główna forum
   Sprawë
     tożsamość kaszubska

| Od najnowszych Poprzedni wątek | Następny wątek | Koniec
Nadawca Wątek
nicolina
wysłane dnia: 20.10.2007 17:37
Zarejestrowany użytkownik
Zarejestrowany: 20.10.2007
z:
Wiadomości: 7
tożsamość kaszubska
Witajcie!
Nazywam się Natalia Weimann i jestem studentką etnologii na UAM w Poznaniu. Obecnie piszę pracę licencjacką na temat współczesnej kaszubskiej tożsamości i pomyślałam, że Forum jest dobrym miejscem dla rozpoczęcia dyskusji na ten temat i tym samym zapoznania się ze spojrzeniam samych Kaszubów :) Dodam jeszcze, iż mnie samej problematyka kaszubska jest szczególnie bliska, gdyż pomimo że urodziłam się w Wielkopolsce, to jednak moi dziadkowie byli Kaszubami i w związku z tym połowę mego dzieciństwa spędziłam w Wejherowie...

Mam nadzieję, że znajdą się osoby, które zechcą włączyć się do dyskusji wokół tożsamości dzisiejszych Kaszubów. Na początek dwa pytania zasadnicze:

Co to znaczy być Kaszubą? Jakie są jego cechy?
Co to jest "kaszubskość"?

Czekam z niecierpliwością na Wasze wypowiedzi i pozdrawiam serdecznie!

Natalia
Klara
wysłane dnia: 20.10.2007 19:40
Nie mogę oderwać się od tej strony!
Zarejestrowany: 4.5.2005
z:
Wiadomości: 165
Re: tożsamość kaszubska
Bardzo trudne. W okolicy wyborów następuje nagły wzrost liczby Kaszubów..ale cicho sza (do jutra do 8 pm)
To tak jakby zapytać:
Co to znaczy być Polakiem? Jakie są jego cechy?
Co to jest "polskość"?
Aleksander Labuda pisze:

Chto…

Chto bëlnym chce Kaszëbą bëc,
Ten mùszi pò kaszëbskù czëc,
Kaszëbską krew, w swich żëłach miec
Ë òkã dëszë mùszi zdrzec
Na biédny krôj, co w zmòrnym snie
Ju sétmë dłudżich wieków je.

Chto bëlnym chce Kaszëbą bëc,
Ten mùszi pò kaszëbskù tczëc
Swójsczi zwëk ë swójsczi strój,
Swójsczi głos ë piesni trój,
Swójsczi wësziw, swójsczi tuńc
Ë naj’ znak, naj’ czôrny juńc.

Chto bëlnym chce Kaszëbą bëc,
Ten mùszi pò kaszëbskù żëc
Ë mòcną wiarã mùszi miec