Wiadomości - Aktualności - Polskie i kaszubskie szkolnictwo - o tym dziś rozmawiano w Gdańsku
Losowe zdjęcie
w Strzyżynie
Pomerania
Wygląd strony

(2 skórki)
Aktualności : Polskie i kaszubskie szkolnictwo - o tym dziś rozmawiano w Gdańsku
Wysłane przez: Alicja dnia 24.11.2009 12:39:49 (3295 odsłon)
Aktualności

O przyszłości polskiego systemu szkolnictwa rozmawiano dziś podczas debaty Klubu Współczesnej Myśli Politycznej "Co dalej z polską oświatą?" w Polskiej Akademii Nauk w Gdańsku.


Prelegenci: Franciszek Potulski, poseł trzech kadencji i sekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej w rządzie Leszka Millera, prezeska Związku Nauczycielstwa Polskiego na Pomorzu Elżbieta Markowska, oraz posłanka Izabela Jaruga-Nowacka poruszyli najbardziej palące kwestie w polskiej szkole. Między innymi wyboru nowych torów dla polskiej oświaty, czy kształcenia i kształtowania nowej kadry nauczycielskiej.

Ze strony działaczy Młodych Socjalistów i Polskiej Partii Socjalistycznej padło kilka bardzo ważnych pytań o kwestie w części prelekcyjnej pominięte. Pytano między innymi o przyszłość, coraz częściej likwidowanych, szkół na terenach wiejskich, o plany brutalnej neoliberalnej prywatyzacji szkół i przedszkoli, oraz o często poruszaną ostatnio sprawę usystematyzowania, uporządkowania nauczania i tym samym uratowania od wymarcia języka kaszubskiego. Zadali pytanie, które było parafrazą hasła przewodniego spotkania, a jednocześnie oddawało całkowity sens ich działań. "Co dalej z kaszubską oświatą w polskiej szkole?" - pytał Marcin Matuszewski (PPS-MS). Franciszek Potulski (ZNP) wskazywał przede wszystkim na to, że przez brak dostatecznej kontroli nad tą kwestią marnotrawiony jest publiczny grosz.
<
W rozwinięciu pytania Marcin Matuszewski poprosił o nakreślenie przyszłości języka kaszubskiego w szkolnictwie regionu, o realne szanse jego ujednolicenia i usystematyzowania, o kompetencje merytoryczne przyszłych kaszubistów i wiarygodną ich weryfikację. Zagadnienie wydaje się dla prelegentów niewygodne, a dążenie do głębszej refleksji zostało strywializowane. - Trudno się temu dziwić, i trudno nie odnieść wrażenia, że państwo polskie przez to, że pozwoliło, aby stowarzyszenie zastąpiło państwowe funkcje kontrolne w zakresie poziomu, jakości i standardów nauczania języka kaszubskiego, celowo i z premedytacją obniża rangę kaszubszczyzny, a równocześnie doprowadza do marnotrastwa publicznego grosza i wprowadzania wątpliwych etycznie standardów. Polska dąży do stworzenia z kaszubszczyzny prywatnego folwarku kilku organizacji kaszubskich. Widząc niektóre lekcje kaszubskiego odnoszę wrażenie, że jakby matematyk albo historyk tak uczył matematyki lub historii, to by już więcej nauczycielem nie był. Kaszubszczyznę w szkole traktuje się nie jak przedmiot nauki, lecz zabawę – ocenia Alicja Szczypta (PPS-MS).

Grzegorz Ilnicki (PPS-MS) z kolei przypominając legendarny strajk szkolny z początku lat 90. w szkole na Głodnicy (pow. wejherowski) poruszył problem likwidacji tzw. małych szkół.


Do sprawy odniosła się także Elżbieta Markowska (ZNP).

Na zakończenie przedyskutowana została kwestia świeckiej i całkowicie niezależnej światopoglądowo szkoły. Determinantą dyskusji stał się ostatni wyrok Trybunału Praw Człowieka w Strasburgu odnośnie legalności obecności krzyży w salach lekcyjnych. Uczenie nowych pokoleń w duchu poszanowania wszelkiego odmiennego od judeochrześcijańskiej tradycji światopoglądu jest dla nas bardzo istotne – mówili dyskutanci. Bo społeczeństwo obywatelskie to przecież społeczeństwo ludzi wykształconych i, być może przede wszystkim - świadomych. Społeczeństwa obywateli równych nie można zbudować na nieświadomości i nienawiści. Tę kwestie podsumowała posłanka Izabela Jaruga-Nowacka.

Strona do wydruku Poleć tę stronę (e-mail)
Wyróżnienia
Medal Stolema 2005   Open Directory Cool Site   Skra Ormuzdowa 2002